söndag 14 november 2010

Opera, akuten och Fars dag!

Det är lite märkligt att allt jämt ska hända samtidigt! Igår var Mats på sin motorsågskurs igen och jag & barnen åkte till Pepparn och härjade (fast jag lagade faktiskt lunch, så det blev nog lite hjälp också). Sen när Mats väl var hemma igen så fixade jag till mig lite snabbt och for iväg till Folkets hus, för igår kväll var det dags för vår stora premiär: direktsänd opera från Metropolitan i N.Y. Även om jag inte är någon operamänniska direkt så är det ändå väldigt häftigt! Att det sen dök upp nästan 100 ivriga besökare gjorde ju förstås saken ännu bättre, då är det roligt att fixa! Vi bjöd på lite dryck och tilltugg, himla trevligt!

Vid halv åtta ringde Mats lite lätt i panik för då hade Arve skrikit trekvart och var rätt risig igen. Vi trodde att han hade fått lunginflammation ännu en gång så det var bara att ringa 1177 och be om råd. Då fick jag faktiskt åka in med honom till barnakuten i Borås, kändes bra att inte behöva åka till den vanliga akuten och sitta där i flera timmar. Direkt när doktorn hörde hur han lät så sa hon att hade förkylningsastma. Troligtvis var det samma sak förra gången han var dålig också. Då var det bara att hålla fast lillen och tvinga honom att andas i en mask i ca fem minuter. Å, så ledsen han var! Eller förbannad kanske stämmer bättre, för han vrålade och sparkades allt han kunde. Tur han inte är större för då hade jag aldrig kunnat hålla fast honom! Sen fick han lite cortison, och efter en kvart var han mkt bättre. SKÖNT!!! Doktorn sa lite varnande att det kunde komma tillbaks igen under natten och att vi då fick komma tillbaks, men det har det faktiskt vart bra.

När han var lugn igen så undersökte honom honom lite mer och då hittade hon en rejäl öroninflammation också så det fick bli lite penicillin igen. Om det fortsätter att han blir så här dålig när han är förkyld så skulle vi få ha medicin hemma så att vi slipper hålla på att åka in, men vi får väl se hur det blir. Det troligaste var att det skulle växa bort och det lät ju bra!

Imorgon ska mamma hjälpa mig att sy klänningar till Ella & Sofia, de ska vara med på dansuppvisning i slutet på månaden. Spännande!!

Vi kom faktiskt ihåg Fars dag, så mannen i huset har uppvaktats med ett par nya jeans och en flaska whiskey. Gissa vad han blev gladast för :-D
Sen fick han gå ut och bygga på taket i vanlig ordning...

Usch, nu är klockan tre och det börjar snart att mörkna. Fast det är bara 1 1/2 månad kvar till det vänder, det gäller att vara optimist!

Lite bilder måste vi ju också ha:

Att försöka få med alla fem är inte det lättaste...



Glada syskon!!


Inga kommentarer: